Minimálny životaschopný produkt

Možno aj vy pracujete na svojom „produkte“, ktorý sa chystáte ponúknuť svetu. A veríte, že bude dostatočne dobrý na to, aby ho ľudia kúpili. Produktom môže byť myslené čokoľvek. Služba, umelecké dielo alebo organizácia podujatia.

Dnešný svet je preplnený informáciami a názormi. To nás zvádza k zamýšľaniu sa nad tým, čo chceme ponúknuť, a to viac ako je potrebné. Obávame sa kritiky, a tak sa v mnohom snažíme hľadať dokonalosť pred tým, než to – produkt – ukážeme svetu. Ale ako validovať dokonalosť? Ako zistiť, že miesta, ktorým venujeme veľa energie si ju zaslúžia?

Opýtajte sa cieľovej skupiny čo najskôr! Je však potrebné, aby to bola naozaj cieľová skupina. Niekto, kto by vám za produkt mal zaplatiť, zúčastniť sa na vašej aktivite, alebo využiť službu, ktorú pripravujete. Pýtať sa priateľov môže mať prínos, ale ak nebudú tento produkt v budúcnosti využívať, ich spätná väzba môže byť aj mätúca. Je jednoduché na základe spätnej väzby od rešpektovaného človeka nabrať zlý smer. Nemôže za to, len vyjadril svoj názor, ale nikdy nebude produkt využívať. Nakoľko je potom jeho názor dôležitý?

Najprv vytvorte minimálny životaschopný produkt (z angl. MVP = minimum viable product), ide to všade. Predstavte si to ako najjednoduchšiu verziu produktu, ktorý rieši definovaný problém, víziu. Zabudnite na všetko pozlátko, funkcie, benefity. Jednoducho ukážte čo a ako chcete riešiť, a ukážte to svetu.

Minimálny životaschopný produkt je „verzia nového produktu, ktorá umožňuje tímu zhromaždiť maximálne množstvo overeného učenia sa o zákazníkoch s najmenším úsilím“.

Eric Ries, autor knihy The Lean Startup

Tento princíp vás oslobodí zo začarovaného kruhu domnienok. V prvom rade zistíte, či je o váš produkt záujem, a teda či mu venovať energiu. A zároveň, v počiatočnej fáze života produktu, prídete na to, ktoré jeho vlastnosti alebo funkcionality treba zlepšovať.

Rovnako to spravilo mnoho známych technologických gigantov, napríklad Dropbox. Pred tým, ako svoju službu spustili, vlastne ešte pred tým, než mali čokoľvek naprogramované, nahrali na webstránku video. V ňom úplne jednoducho za 4 a pol minúty zakladateľ vysvetlil, čo chcú robiť, ako to vyrieši určitý problém, a ako to bude približne vyzerať. Spolu s videom uviedli formulár, a ak ste mali záujem o takúto službu, stačilo sa prihlásiť do zoznamu záujemcov. Po registrácii na zoznam vám neprišlo prihlásenie, ako by ste očakávali, len poďakovanie a informácia, že keď budú technicky pripravení, pošlú vám potrebné informácie, ako Dropbox používať. Neskôr nasledovali otázky, aké nové funkcie by sa vám páčili.

Toto riešenie bolo možno až veľmi minimálne, ale v začiatkoch internetu to fungovalo. Podobný princíp využili aj Uber, Airbnb a mnoho ďalších. Dajte do Google napríklad: „Uber MVP“ pre viac informácií.

Takže netreba tráviť mesiace uvažovaním nad tým, čo všetko má produkt ponúkať. Jednoducho sa na to zákazníkov spýtajte. Čím skôr, tým lepšie.

Pri hľadaní správnej miery a formy minimálneho životaschopného produktu vám môže pomôcť niektorá z kníh:

Startup jako princip podnikání (Eric Ries)Lean Startup (Eric Ries)Lean podnikání (Ash Maurya), alebo skvelá kniha, ktorú som však nenašiel v preklade: The Lean Product Playbook: How to Innovate with Minimum Viable Products and Rapid Customer Feedback (Dan Olsen)

Zdielať článok:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Daľšie články

Trvalá udržatelnosť

Väčšina ľudí si pri slove udržateľnosť automaticky predstaví ekológiu a životné prostredie. Tie ale tvoria iba časť celku. Síce veľmi dôležitú, ale tá by sama,

Chcete predávať cez e-shop? Toto potrebujete vedieť!

Túžite po peknom, prehľadnom a rýchlom e-shope, ktorý budú mať radi zákazníci i vyhľadávač? Po webe, ktorý zaujme a predáva? Nie ste sami. Na Slovensku je v súčasnosti viac než 10 000 e-shopov. Čo všetko musíte urobiť, než začnete predávať? Prečítajte si zopár cenných rád.

Udržateľnosť v marketingu: Ako vybudovať zelenú značku?

Chcete zaradiť do svojho podnikania udržateľnosť, no neviete ako na to? Cesta k udržateľnému podnikaniu nie je o kozmetických úpravách stratégie, ale o zameraní sa na širšie spektrum oblastí. Vydajte sa s nami na výpravu za vytvorením udržateľnej značky, s ktorou sa budú vaši zákazníci lepšie stotožňovať.