5 spôsobov ako sa vyhnúť greenwashingu a vytvoriť kvalitnú BIO značku

V dnešnej dobe veľa firiem profituje z udržateľnosti bez toho, aby ich produkty boli naozaj udržateľné. Odlíšte sa od nich a vytvorte značku, ktorú budú zákazníci milovať. Zistite, ako sa pri podnikaní vyhnúť greenwashingu a na čo sa na miesto toho zamerať.

Čo je greenwashing a ako ho rozoznať?

Greenwashing je forma marketingu, ktorá úmyselne zavádza spotrebiteľa uvádzaním nepravých alebo nepodložených informácií na obale produktu.

Rozoznáme ho podľa:

  • sugestívnych obrázkov na balení (ohrozené druhy zvierat ako ľadový medveď, koala…)
  • zavádzajúcich sloganov (100 % BIO, bez syntetických prísad, netestované na zvieratách a pod.)
  • odvolávania sa na environmentálny projekt bez uvedenia ďalších zdrojov
  • neprítomnosti oficiálnych certifikátov (EcoCert, Cosmebio, CPK, CPK BIO, Fairtrade,Vegan, NaTrue či Soil Association)

Spotrebiteľ sa môže vyhnúť greenwashingu dohľadávaním chýbajúcich informácií, pýtaním sa výrobcu na detaily alebo len používaním sedliackeho rozumu a čítaním zloženia.

Prečo je greenwashing problém?

Čím menšia je dôvera medzi  vašou značkou a spotrebiteľom, tým menšia je pravdepodobnosť, že sa z nového zákazníka stane váš stály zákazník. Od úprimnosti a otvorenej komunikácie vás ako výrobcu sa tiež odvíja to, či vás zákazník odporučí svojmu okoliu.

V širšom kontexte greenwashing spôsobuje, že spotrebitelia udržiavajú svoje neudržateľné nákupné správanie a zlozvyky. Odráža sa to na stave životného prostredia, ktoré chcú skutočne zelené značky chrániť.

5 spôsobov ako sa firma môže vyhnúť greenwashingu

Spoločnosti, ktoré sa chcú vyhnúť greenwashingu, musia na celý problém nazerať komplexnejšie:

  1. Vždy sa zamyslieť nad tým, aké presné sú ich tvrdenia o udržateľnosti produktu.
  2. Podkladať svoje tvrdenia o produkte výskumom, prípadovými štúdiami a pod.
  3. Mali by vedieť prijímať spätnú väzbu a kritiku.
  4. Udržať si prioritu zelenej značky a zdôrazňovať to v celej komunikačnej stratégií.
  5. Musia byť úprimní!

Ako začať?

Zamyslite sa nad súčasnými postupmi vašej firmy. Ako je udržateľnosť vášho produktu komunikovaná na sociálnych sieťach a v médiách? Sú odpovede na prípadné otázky na prepojenie vášho produktu s environmentálnym projektom prístupné všetkým záujemcom? Sú všetky fakty o vašom eko produkte odkomunikované jasne a zrozumiteľne, či vágne a všeobecne? Ak nie, tak to zmeňte!

Komunikujte otvorenejšie, úprimnejšie a vždy sa poďakujte za akúkoľvek spätnú väzbu. Snažte sa podľa nej riadiť a neustále zlepšujte výrobné procesy.

To by malo byť vašou prioritou. Často neovplyvníte, že vaši dodávatelia alebo investori nemajú rovnaké „zelené“ priority ako vy. Snažte sa to aktívne riešiť. Čím viac vašich dodávateľov, subdodávateľov a sponzorov bude rozmýšľať ako vy, tým väčší celkový dopad to bude mať.


Buďte úprimný a netrestávajte inovovať

Ľudia si vážia úprimnosť. Preto ak nie je možné, aby váš produkt bol na 100 % udržateľný, tak to priznajte! Zdôraznite, že stále pracujete na riešeniach ako zmeniť balenie výrobku na ekologickejšie, či ako dopraviť objednávku k zákazníkom ekologickejším spôsobom.

Snažte sa tiež získať na váš produkt certifikáciu. Požiadajte o ňu príslušné orgány. S označením certifikovanej prírodnej kozmetiky budete pôsobiť dôveryhodnejšie a zlepšíte si renomé. Vlastné ničím nepodložené firemné certifikácie nie sú najlepšou cestou, pretože kvalitné zelené značky sa im oblúkom vyhýbajú.

Zdroje obrázkov: Rachel Claire/Pexels, Jess Morgan/Unsplash

Zdielať článok:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Daľšie články

Trvalá udržatelnosť

Väčšina ľudí si pri slove udržateľnosť automaticky predstaví ekológiu a životné prostredie. Tie ale tvoria iba časť celku. Síce veľmi dôležitú, ale tá by sama,

Minimálny životaschopný produkt

Možno aj vy pracujete na svojom „produkte“, ktorý sa chystáte ponúknuť svetu. A veríte, že bude dostatočne dobrý na to, aby ho ľudia kúpili. Produktom môže

Chcete predávať cez e-shop? Toto potrebujete vedieť!

Túžite po peknom, prehľadnom a rýchlom e-shope, ktorý budú mať radi zákazníci i vyhľadávač? Po webe, ktorý zaujme a predáva? Nie ste sami. Na Slovensku je v súčasnosti viac než 10 000 e-shopov. Čo všetko musíte urobiť, než začnete predávať? Prečítajte si zopár cenných rád.